Al jaren begin ik de dag met een heerlijk eitje. Dit is altijd weer een moment om naar uit te kijken en het is voor mij de perfecte start van de dag.

Er zijn zeer veel combinaties mogelijk, bijvoorbeeld een ei met groente, kaas, ham, spek of zelfs avocado. Je kunt het zo gek niet bedenken. Want zeg nou eens eerlijk, wat smaakt nou niet lekker met dat wonderbaarlijke eitje?

Eieren zijn super gezond

Een paar jaar terug werd er door veel gezondheidsorganisaties gewaarschuwd dat je een te hoog cholesterol kon ontwikkelen door eieren.

Het blijkt nu dat dit niet helemaal waar is, gezonde mensen kunnen dus gerust elke dag een ei eten.

Nutriënten

Eieren zitten bomvol essentiële nutriënten zoals Vitamine A, E, B6 en B12, ijzer, magnesium en nog veel meer. Er zijn maar weinig voedingsbronnen met zoveel nutriënten als een ei.

Cholesterol

Ondanks dat vroeger werd beweert dat je een te hoog cholesterol kan krijgen door eieren, is dit niet waar.

Eieren bevatten high-density lipoproteïnen (HDL) en deze zijn erg belangrijk voor ons lichaam. Ze houden de cellen in ons lichaam stabiel en helpen bij de productie van vitamine D en testosteron.

Toch geldt dit niet voor iedereen. Uit onderzoek is gebleken dat gezonde mensen geen schade ontwikkelen door het consumeren van eieren, maar mensen met een verhoogde kans op hart- en vaatziekten of diabetes daarentegen doen er beter aan cholesterol te beperken.

Om je cholesterol in controle te houden moet je overmatige hoeveelheden suiker vermijden, genoeg sporten, een gezond gewicht in stand houden, meer groenten eten en stoppen met roken.

Ei hartje

Goed voor de hersenen

Eieren zijn een perfecte bron voor choline, een essentiële nutriënt die de breinontwikkeling en geheugenfuncties stimuleert. Het is zelfs zo belangrijk dat zwangere vrouwen worden aanbevolen choline supplementen te nemen om ontwikkelingsstoornissen te voorkomen in de baarmoeder.

Goed voor de botten

In eieren zitten ook calcium en vitamine D, de bouwstenen voor het onderhouden van de botten. Door vitamine D verhoogt het vermogen om calcium te absorberen. Calcium is ook noodzakelijk voor stolling, zenuwsignalen en het samentrekken van de spieren.

Goed voor de ogen

Eieren bevatten luteïne en carotenoïden die belangrijk zijn voor je zicht. Samen verminderen ze het risico van ouderdomsgerelateerde problemen zoals blind worden.

Ook beschermen de carotenoïden de ogen tegen zonlicht en wordt het nachtzicht verbeterd.

Lovely eyes

Spiergroei

In eieren zitten veel goede eiwitten zonder veel vetten, zoals in veel vlees. Ook kun je kiezen alleen het eiwit te eten.

Zo goed als alle nutriënten en 50 % van de eiwitten zitten in het eigeel, daarom is het aan te raden deze wel te eten.

Goed voor afvallen

Omdat er weinig calorieën in eieren zitten, en eieren goed de maag vullen, is het een perfecte voedingsbron voor afvallen. Ze vullen zo goed omdat er veel nutriënten inzitten.

Uit onderzoek is zelfs gebleken dat ontbijten met eieren je honger over de gehele dag verminderd.

Conclusie

We kunnen gerust zeggen dat eieren erg gezond zijn door alle nuttige nutriënten die ze bevatten. Ze zijn erg lekker en ook nog eens goedkoop.

Ik zou zeggen, maak eens een lekker eitje!

Eieren in een schaal