Het is belangrijk dat we meer gaan bewegen, want zitten is gevaarlijk!

Steeds meer mensen krijgen last van allerlei klachten door overmatig zitten. Ons lichaam is gebouwd voor regelmatige beweging, maar toch spenderen we dagelijks 9 tot 10 uur aan zitten.

Dit is reden genoeg waarom je minder moet zitten, en vaker in beweging moet komen. Zelfs als je één uur sport, gaat dit de nadelige effecten van 9 uur zitten niet tegen.

Wat gebeurt er met het lichaam wanneer je te lang zit?

Orgaan schade

  • Hart: Wanneer je zit gaat het bloed langzamer stromen en de spieren verbranden minder vet. Dit maakt het makkelijker voor vetzuren om je hart te verstoppen. Onderzoek in de Journal of the American College of Cardiology heeft aangetoond dat vrouwen die 10 uur per dag zitten, een aanzienlijk groter risico hebben voor het ontwikkelen van een hartziekte.
  • Alvleesklier: Alleen al door één dag overmatig zitten word de lichaamsreactie op insuline verminderd. Hierdoor produceert de alvleesklier een verhoogt aantal insuline. Dit kan leiden tot diabetes.
  • Kanker: Door overmatig zitten word het risico voor het ontwikkelen van darm, borst en baarmoederkanker aanzienlijk verhoogt. Dit komt waarschijnlijk door teveel insuline productie, die weer voor de groei van cellen zorgt, of het feit dat door regelmatige beweging meer antioxidanten in je lichaam vrij komen die het risico vermindert.

Spijsvertering

Gelijk zitten na het eten zorgt ervoor dat de inhoud van je maag word samengedrukt, wat resulteert in een langzamere spijsvertering. Dit kan zorgen voor kramp, een opgeblazen gevoel, maagzuur en verstopping.

Breinschade

De functies van het brein gaan langzamer werken wanneer je te lang zit. Er komt dan minder bloed en zuurstof die nodig zijn voor het loslaten van brein- en humeurverbeterende chemicaliën.

Postuur

  • Rugpijn: Door het zitten komt er meer spanning op de ruggengraat, laat staan als je ook nog eens in een verkeerde houding zit. De schijven in je rug zijn bedoeld om continu te bewegen zodat ze genoeg bloed en nutriënten binnen krijgen. Als je zit worden deze schijven samengedrukt en hierdoor verliezen ze flexibiliteit. Ook is de kans op een hernia vergroot.
  • Gespannen nek en schouders: Veel mensen buigen voorover tijdens het computeren. Dit kan zorgen voor belastingen op je halswervels. Hierdoor ontwikkel je een inbalans die kan zorgen voor nek- schouder- en rugpijn.

Ook worden je buik- en kontspieren zwakker. Je heupen worden stijf en je botten worden slap. Dit allemaal samen kan serieus jaren van je leven afnemen.

Dit alles is reden genoeg om er eens goed over na te denken, welke taken je ook op een andere manier kan doen.

Hoe kan ik meer tijd maken om te bewegen

Allereerste is het verstandig om te kijken welke taken je op een dag doet. Ga dan eens na of er ook taken zijn die je staand, liggend of lopend kunt doen.

Bellen

Ga tijdens het telefoneren eens een blokje lopen. Als je dit ook nog eens buiten doet, is dit niet alleen goed voor je spieren, maar krijg je ook nog eens frisse lucht.

Computeren

Voor het computeren zijn er tegenwoordig stand desks te verkrijgen. Zo kun jij je laptop op ooghoogte neerzetten en is het mogelijk om tijdens het computeren te staan. Het word dan aangeraden om tussen staan en zittend computeren af te wisselen. Ga eens na of dit op je werk mogelijk is en bespreek dit met je leidinggevende.

Daarnaast zijn er ook allerlei handige programma’s die je kunt installeren. Deze melden na een ingestelde tijd dat je even een korte pauze moet nemen, omdat wij al snel de tijd vergeten als we gefocust aan het werk zijn. Ik zelf gebruik hiervoor Workrave en het bevalt mij uitstekend.

Lezen

Physieke boeken

Als je aan lezen denkt, denk je al snel aan zitten. Dit is verre van waar, je zou zelfs lopend of staand een boek kunnen lezen. Nu is dit niet erg comfortabel als je voor een langere tijd gaat lezen.

Gelukkig is er een relaxte manier, liggend lezen. Je pakt een kussentje, gaat liggen met de benen in een driehoeksvorm en je pakt je favoriete boek erbij!

Ook lees ik wel eens in mijn bed, daar is geen goed licht en dan is een lichtgevende leesbril de perfecte uitkomst. Zelf heb ik de Garant-o-Matic die je al voor maar €11,24 haalt.

Audioboeken

Ook kan je tegenwoordig naar audioboeken luisteren, deze kun je zeker liggend of lopen beluisteren en je kan zelfs nog andere taken ondertussen doen. Ik luister zelf alleen naar Engelse boeken en daarvoor gebruik ik Audible.

Probeer Audible 30 dagen en krijg 2 gratis Audioboeken

Besprekingen

Voor een-op-een besprekingen zou je in plaats van zittend een fijne wandeling kunnen maken. Veel succesvolle mensen zweren hier zelfs bij omdat dit verruimend voor de geest is, en we op betere ideeën komen.

Andere tips

  • In plaats van een collega te mailen kun je even naar hem toelopen.
  • Parkeer je auto verder weg, zodat je langer moet lopen of stap een bushalte eerder of later uit.
  • Neem de trappen in plaats van de lift.
  • Ga voordat je bij je bureau bent, een extra lange omweg door het gebouw heen.
  • Zet je benodigde spullen zoals de printer, telefoon en mappen buiten handbereik neer zodat je moet opstaan om ze te gebruiken.
  • Doe zo nu en dan een paar rekoefeningen, en verander vaak van zitpositie.

Conclusie

Wij mensen zijn gemaakt om te bewegen, we gaan steeds meer zitten en dit levert allemaal klachten.

Dit moeten we tegengaan door meer afwisseling tussen zitten, staan en bewegen in ons dagelijkse leven te brengen.