Vorige week was ik op het werk in gesprek met een collega. Ik vertelde hem dat ik wel eens had gehoord dat vasten erg gezond voor je kan zijn. Hij geloofde hier niets van en hield vol dat het nooit goed voor een mens kan zijn.

Omdat ik graag een onderbouwde mening heb, besloot ik om op onderzoek te gaan.

Zelf ben ik geen dokter, en je bent zelf aansprakelijk voor de eventuele gevolgen van het gebruiken van deze informatie.

Wat is vasten?

Vasten is het zich geheel of gedeeltelijk onthouden van eten of drinken of van bepaalde spijzen voor een bepaalde periode. Dit word gedaan om religieuze of gezondheidsredenen.

Zelf ben ik niet gelovig, en om die reden zal ik je de geloofsredenen besparen. Ik ga je in dit artikel uitleggen wat de voor- en nadelen zijn van vasten voor je fysieke en mentale gezondheid.

Er zijn twee verschillende manieren van vasten. Normaal vasten, waarbij je de hele dag niets eet of het zogenoemde intermittent fasting.

Bij intermittent fasting is het de bedoeling dat je alleen tussen een bepaalde periode op een dag mag eten. Bijvoorbeeld 2 uur ‘s middags tot 10 uur ‘s avonds. Deze manier word vooral gebruikt voor afvallen, zodat je in de periode waarbij je wel mag eten grotere maaltijden kunt nemen.

Bij het normale vasten is het de bedoeling dat je de hele dag niets eet. Of nou ja… het ligt er dan maar net weer aan welke vorm van vasten je gaat beoefenen.

  • Droog vasten: De meest extreme manier, hierbij mag je niet eten en drinken. Deze manier word ook erg afgeraden.
  • Water vasten: Hierbij mag je alleen water drinken, ook zijn er vormen waarbij je alleen thee of sapjes mag drinken.
  • Gedeeltelijk vasten: Bij deze manier mag je bepaalde voedingsmiddelen niet consumeren.

Waarom vasten?

Maar waarom zou ik in hemelsnaam mijzelf verhongeren? Dat kan toch nooit gezond zijn?

Toch zijn er veel mensen, religieuze redenen terzijde, die zweren bij eens in de zoveel tijd te gaan vasten. Dit omdat er veel positieve effecten aan verbonden zijn.

Vasten helpt met afvallen
Intermittent fasting is een veelgebruikte manier om gewicht te verliezen door atleten.  Het lichaam kan hierdoor effectiever vet cellen verbranden. Ook zeggen veel mensen een dieet makkelijker vol te kunnen houden, omdat je maar een paar uur gedisciplineerd moet zijn. De rest van de dag kun namelijk grotere porties eten.

Vasten verbetert de insulinegevoeligheid
Vasten heeft een positief effect op je insulinegevoeligheid, die ervoor zorgt dat je koolhydraten beter kan tolereren. Een studie heeft laten zien dat na periodes van vasten, insuline effectiever word in het vertellen van de cellen om glucose op te nemen uit het bloed.

Vasten bevordert ouderdom
Geloof het of niet, hoe minder je eet des te langer je leeft.

Uit onderzoek blijkt dat de levensduur van bepaalde culturen toeneemt door haar eetgewoontes. Een van de grootste redenen van veroudering is een langzamer metabolisme, hoe jonger je lichaam, des te sneller en effectiever je vertering. Als je minder eet, word je spijsvertering namelijk minder belast.

Vasten verbetert hongergevoelens
Wat veel mensen niet weten is dat de hongergevoelens bij veel mensen niet meer kloppen door slechte eetgewoontes.

Door het vasten worden je hormonen gereguleerd, waardoor je ervaart wat echte honger is. Zie het als een reset-knop, hoe langer je vast, des te beter je hormonen gaan werken. Daardoor zul je ook weer sneller verzadigt worden.

Vasten verbetert je eetgewoontes
Vasten kan erg helpen voor mensen die eetstoornissen hebben. Door het vasten word je lichaam een soort van ge-reset.

Mensen die zich tijdens een eetbui niet in controle kunnen houden, kunnen door middel van intermittent fasting alle calorieën ‘s avonds in één keer eten. Hierdoor kan je jezelf laten gaan met minder negatieve gevolgen (Je helemaal vol eten is nooit goed).

Vasten is goed voor je hersenen
Vasten zorgt voor een zekere vermindering voor het ontwikkelen van Parkinson en Alzheimer. Ook verbetert het de cognitieve functies, verhoogt neurotrofe factoren en verbetert de stress resistentie.

Vasten is een uitdaging voor je brein, omdat hij beter word in het omgaan met die stress, zul je daar in het dagelijkse leven ook beter mee om kunnen gaan.

De zelfde veranderingen die in de hersenen voorkomen tijdens het sporten, gebeuren ook tijdens het vasten. Bij beide word de productie van proteïne in de hersenen verhoogt, die zorgt voor een groei en betere connectie van de neuronen.

Vasten verbetert je immuun systeem
Vasten zorgt ervoor dat je lichaam nieuwe witte bloedcellen produceert die infecties bevechten. Wetenschappers van de University of Southern California zeggen dat deze ontdekking vooral gunstig is voor mensen die lijden aan een beschadigt immuun systeem, zoals kanker patiënten door chemotherapie of bejaarden.

Vasten draagt bij aan zelfverlichting
Door het vasten voelen veel mensen zich meer in connectie met het leven met bijvoorbeeld lezen, mediteren, yoga en vechtsporten. Zonder voedsel in het spijsverteringssysteem heeft het lichaam meer ruimte voor energie, het verteren is namelijk een van de meest energie slopende systemen in ons lichaam.

Vasten staat het toe ons beter te voelen zowel mentaal als fysiek. Met een lichter lichaam en een heldere geest zijn we bewuster en dankbaarder voor de dingen om ons heen.

Vasten helpt bij het zuiveren van de huid en voorkomt acne
Vasten kan helpen met het verbeteren van de huid omdat het lichaam zich nu niet op het verteren hoeft te focussen. Daardoor heeft het meer energie voor andere systemen.

Door het eten al voor maar één dag te staken gaat je lichaam al veel gifstoffen opschonen en het reguleren van andere organen zoals de lever, nieren en andere delen.

Vasten is een uitdaging
Vasten is een echte uitdaging.

Wil je meer discipline opbouwen? Ga eens 4 dagen leven alleen op water. Je zult zien hoe erg je hersenen met je gaan fucken. Je gaat denken dat het vasten geen nut heeft en dat je maar gewoon moet gaan eten.

Het vergt een heleboel discipline om je hiertegen te verzetten. Dit is een erg goede manier om je discipline naar de next level te brengen.

Risico’s vasten

Naast alle goede redenen om te vasten, zijn er zoals in ieder verhaal ook nadelen aan verbonden.

Vasten kan zorgen voor eetbuien
In de periode dat je niet mag eten, ervaren enkele mensen de drang om continu bezig te zijn met het aftellen tot de volgende maaltijd.

Deze bijwerking word gelukkig maar door weinig mensen ervaren, en dan vooral bij het intermittent fasting.

Vasten kan zorgen voor spierverlies
Door langdurig vasten gaat je lichaam energie halen uit de bronnen die er in het lichaam al zijn, vet en spieren. Hierdoor is het mogelijk dat je een kleine hoeveelheid aan spieren verliest. Bij intermittent fasting is dit niet het geval

Vasten kan slecht zijn voor je hart
Je hart is ook een spier, door langdurig (2 weken+) vasten gaat je lichaam spieren verbranden. Daardoor is er een kans dat je een hartstilstand kan krijgen.

Vasten is geen goede keuze als je ziek bent
Het ligt er natuurlijk aan wat je hebt en hoe gezond je zelf bent. Maar bepaalde ziektes worden juist erger als je aan het verhongeren bent. Dit komt doordat het immuun systeem op het moment zwakker is en je veel nutriënten niet binnenkrijgt. Laat je voor het vasten altijd nakijken door een gecertificeerde dokter.

Vasten kan je humeur verslechteren
Door het vasten kun je intensieve stemmingswisselingen krijgen, laag in energie voelen en snel geïrriteerd raken. Ook word de bloeddruk verlaagt. Hierdoor kun jij je slap, duizelig of misselijk voelen.

Vasten verhoogt de stress hormonen
Waarschijnlijk omdat je daardoor meer energie krijgt om voedsel te vinden. Helaas is dit niet gunstig voor de gezondheid.

Vasten kan een eetstoornis worden
Mensen die gevoelig zijn voor eetstoornissen kunnen zichzelf mentaal straffen als ze de verleiding aan gaan. Hierdoor gaan ze erg negatief over zichzelf denken. Ook zou je verslaafd kunnen worden aan het vasten, het zogenoemde “fasting high”. Dit is net zo gevaarlijk als elke andere vorm van chronische ondervoeding of verhongering.

Proef op de som

Ik zelf ben altijd erg nieuwsgierig, en als ik ergens mijn mening over geef wil ik ook altijd mijn eigen onderzoek ernaar doen.

Daarom ben ik zelf ook een kleine vast gaan doen, van 3 dagen.

De afgelopen 3 dagen heb ik zelf niets gegeten en alleen water gedronken. Daarnaast heb ik ook mijn mobieltje uitgezet, zodat ik niet in de ‘moeilijke’ tijden naar mijn mobieltje grijp.

Dag 1
De eerste dag was ik de hele dag honger, omdat ik vastberaden was om het vasten uit te proberen was het mentaal best makkelijk.

Ik had gedacht dat ik heel erg moeilijk in slaap zou komen, omdat ik normaal nooit op een lege maag kan slapen.

Het tegenovergestelde was het geval, ik denk dat ik lang niet zo goed geslapen heb. Waar ik normaal wel een keer per nacht wakker word, heb ik deze hele nacht doorgeslapen.

Dag 2
Bij het wakker worden voelde ik me erg goed, de hele morgen eigenlijk wel. Maar ‘s middags begon mijn mind me te fucken. Ik dacht, wat heeft dit eigenlijk voor nut? Ga toch lekker eten. Maar omdat ik vastbesloten was om vol te houden heb ik me niet toegegeven aan de verleiding.

‘s Avonds voelde ik me mentaal weer beter, de drang was weer weggezakt maar mijn lichaam begon zich zwakker te voelen. Vooral hoofdpijn begon zich te ontwikkelen.

Dag 3
Ook de 2e dag heb ik een heerlijke nachtrust gehad. Ik ben er nu wel van overtuigd dat je lichaam meer rust krijgt op een lege maag. Toen ik wakker werd voelde ik me energieker dan ooit.

Later voelde ik me wel erg moe en erg zwak. Ik had geen zin om iets te doen en wou lekker languit op de bank. Ook heb ik weer hoofdpijn gehad en voelde me soms duizelig

Mentaal was deze dag toch het zwaarst, je mind vertelt je toch steeds weer dat je gewoon lekker moet gaan eten. Dat het vasten geen nut heeft. Maar ik was vastbesloten om deze 3 dagen af te maken. En het is gelukt!

Conclusie

Vasten, een manier van je lichaam “reinigen”. Het heeft veel voordelen en ik denk dat iedereen het eens een keer moet meemaken. Het is een uitdaging en maakt je mentaal sterker.

Ook is het goed voor je lichaam, want allerlei systemen gaan zichzelf weer hernieuwen.

Toch ben ik er niet van overtuigd dat langere vasten gezond zijn. Als je toch van plan bent om een langere vast aan te gaan, raad ik je aan om eerst meer onderzoek te gaan doen.

Zelf ben ik geen dokter, en je bent zelf aansprakelijk voor de eventuele gevolgen van het gebruiken van deze informatie.