Voor een gezond leven is het belangrijk om je lichaam goed te verzorgen. Je lichaamsgewicht in de gaten houden is één van de manieren om een gezonde levensstijl te behouden. Obesitas is een groot probleem voor veel mensen, daarom is het belangrijk om aandacht te besteden aan je eetgewoontes en iets aan sport te doen. Hierdoor word de levensduur van de organen zoals je lever, longen en de maag verhoogd.

Een gezond en bewust leven bevat niet alleen een gebalanceerd dieet en beweging, maar ook een positieve mindset.

Hier zijn een paar tips voor een bewuster en gezonder leven:

1. Drink genoeg water

De meeste mensen drinken niet genoeg water. Water is cruciaal voor de gezonde functionering van ons lichaam. Ongeveer 60 % van ons lichaam bestaat uit water. Het is een belangrijk ingrediënt voor veel van onze lichamelijke functies en het helpt bij het verwijderen van gifstoffen uit ons lichaam.

Ons lichaam verliest voortdurend water door zweten, urine, ademen etc., dus het is belangrijk de waterinname goed te onderhouden.

Het drinken van genoeg water helpt ook in het verliezen van die vervelende kg’s. Het water vult de maag, waardoor je minder hongerig bent. Dit zorgt er weer voor dat je minder snel te veel eet.

De hoeveelheid water die jij nodig hebt hangt af van verschillende factoren zoals je gewicht, fysieke activiteit en de vochtigheid. Maar de gemiddelde persoon heeft 2,5 tot 3,5 liter water nodig.

2. Genoeg slaap

Genoeg rust en slaap zijn essentieel voor een gezonde levensstijl. Wanneer je niet genoeg slaapt, krijg je allerlei gezondheidsproblemen. Het lichaam voert namelijk allerlei taken uit tijdens het slapen die zorgen voor het herstellen van je lichaam. Ook verbrand je lichaam tijdens het slapen de meeste calorieën.

‘s Avonds is je wilskracht lager, tijdens je favoriete serie pak je al snel even een ongezonde snack. Te weinig slaap zorgt ook voor vroegtijdige veroudering en een gebrek aan focus en productiviteit.

3. Meditatie

Mediteren is een extreem goede manier om je geest te kalmeren. Het heeft een positief effect op de geest en brengt kalmte in je leven. Een vredige geest leid tot een gelukkiger en gezonder leven. Een positieve mindset is belangrijk voor een gezonder leven en meditatie helpt daarbij. Door te mediteren wordt je vaardigheid om te focussen ook beter.

4. Genoeg beweging

Regelmatige beweging is de sleutel tot een gezonder leven. Fysieke activiteit is een essentieel deel van ieder zijn dagelijkse routine omdat het je levensduur verlengt, helpt met het verliezen van gewicht, erg gezond is voor de botten en verlaagt de risico’s van vele ziekten.

Je kunt je aanmelden voor een sportschool, lekker te hardlopen in het bos of meld je aan bij je favoriete sportclub. Beweging is niet alleen goed voor je lichaam, maar ook mentaal. En als je bij een sportclub gaat sporten, is het ook nog eens sociaal!

5. Een gebalanceerd dieet

Een gebalanceerd dieet is natuurlijk erg belangrijk, je moet genoeg vitamines en mineraal binnenkrijgen. Probeer veel groenten en 1 á 2 stukken fruit per dag te nemen (tenzij je fructose intolerant bent). Daarnaast is het belangrijk voldoende gezonde vetten (bijvoorbeeld noten, avocado, pindakaas) en proteïne (bijvoorbeeld eieren en vlees) binnen te krijgen.

6. Probeer zoveel mogelijk bewerkt voedsel te vermijden

Het eten van bewerkt voedsel is ongezond voor ons lichaam. Dit komt doordat er veel nutriënten verloren gaan na de bewerking, en de meeste toevoegingen zijn bekend voor het veroorzaken van veel gezondheidsproblemen.

Ga altijd voor natuurlijke producten in plaats van bewerkte voor de beste voeding

7. Zorgverzekering

Het hebben van een goed medisch verzekeringsplan is erg belangrijk, weten dat je medische kosten worden gedekt  creëert een kalmte en vrede in de geest.

Via bijvoorbeeld Independer kun je de verzekeringen met elkaar vergelijken om te kijken welke het beste bij jou past.